logo NVWOA logo NVWOA Nederlandse Vereniging tot
Wetenschappelijk Onderzoek
naar de Astrologie
 
Nieuwsbrief november 2017, jaargang 22 nr. 4
 
 
 

Open-huislezing 4 november 2017
Op zaterdag 4 november houdt Bregje Tit een inleiding over Pluto.
Het is de bedoeling dat de aanwezigen meedenken en -praten over vragen die zij opwerpt. Eerst geeft zij een karakteristiek van Pluto ten opzichte van Mars en het teken Schorpioen, en in relatie tot de andere planeten. Vervolgens staat Pluto in de huizen centraal, en gaat zij in op de verschillende aspecten.

Wat Pluto in de huizen betreft: gaat het om macht of onmacht? De Plutoposities van de aanwezigen worden hierbij betrokken. Ook aspecten met Pluto komen uitgebreid aan de orde aan de hand van voorbeeldhoroscopen. Ook hier kunnen de Plutoposities van de aanwezigen aan de orde worden gesteld. Maakt een driehoek de effecten van Pluto, het behalen van resultaten, makkelijker? Of maakt de driehoek het makkelijker om de Plutomacht te misbruiken voor eigen gemak? Maakt een vierkant het juist beter? Of geeft een vierkant er een saturnaal tintje aan: er harder voor moeten werken, maar wel met beter resultaat?

Bregje Tit: Pluto stelt ons voor vragen. Ik denk iets te zien… zie ik dat goed? Pluto is niet los te maken van taboes en onzichtbaarheid, dus wat ziet men (ik, jij, wij) NIET? Kunnen we onze eigen levenservaring en eventuele vooroordelen uitschakelen bij het beoordelen van effecten van Pluto? Of ligt een bepaalde macht/kracht puur aan het morele niveau van de ‘gebruiker’ van deze macht/kracht? De verleiding van misbruik ligt natuurlijk altijd vlak om de hoek. Is er een bepaalde rechtvaardigheid in te vinden? Is er een Hogere Instantie die ons regeert/stuurt, of komt het puur op onszelf en onze keuzes aan?

Dit is precies de ongrijpbare reikwijdte van Pluto: waarin een kleine, onzichtbare handeling/actie/gebeurtenis (al is het op cel/atoomniveau, een samensmelting of scheiding van de kern, die alles erna onherroepelijk verandert, resulterend in geboorte of dood) alles kan veranderen. Maar is die verandering altijd ten goede, zit daar een Bezieling, een rechtvaardigheid in of blijft dat voor ons een raadsel? Het is de verste planeet voor ons vanaf Aarde, en de werking van Neptunus is al zo moeilijk te duiden… En de grote vraag is natuurlijk: lijd ik zelf aan grootheidswaanzin door te trachten Pluto in kaart te brengen, in aardse termen en begrippen te willen gieten?

Over de spreker
Bregje Tit is op 25 december 1974 geboren in Amsterdam. Tijdens een langdurige ziekte rond haar 35e jaar is ze zich opnieuw gaan verdiepen in de astrologie, tot dan toe vooral een hobby. Haar onderzoek naar Pluto is ze begonnen doordat deze planeet een prominente rol speelt in haar geboortehoroscoop.
Een ‘rommelige jeugd’, ouders gescheiden toen ik zes was, waarna ik een paar keer ben verhuisd en ook van school gewisseld. Daardoor werd ik vaak gepest. Verder was ik een actief en naïef meisje dat veel hield van sport (turnen en zwemmen), bomen klimmen en slootje springen. Ook hield ik al vroeg van lezen, wat nooit meer is opgehouden. Muziek speelt een grote rol in mijn leven, en rond mijn twintigste heb ik een paar jaar in een band gezeten, ik speelde drums. Ik ga nog steeds graag naar live bandjes kijken. Qua school en werk heb ik veel verschillende dingen gedaan die ik niet heb afgemaakt, HBO Tekstschrijven, poging tot studie Rechten. Ik heb wel een Bachelordiploma in de Literatuurwetenschap gehaald.
Ook heb ik jarenlang als medisch secretaresse en opname- en operatieplanner in het VUmc gewerkt.
Rond mijn vijfendertigste kreeg ik een dubbele hernia, waardoor ik bijna drie jaar thuis op de bank heb doorgebracht, en vanuit verveling heb ik toen mijn Astrologiehobby weer opgepakt. Binnen twee jaar een halve boekenkast aan materiaal aangeschaft en mezelf de basis aangeleerd door mijn eigen radix en die van mijn familie en vrienden uitgebreid te bestuderen. Daarna ben ik vooral geïnteresseerd geraakt in transits en momenteel verdiep ik me in relatiehoroscopen. De planeet Pluto neemt een speciale plaats bij mij in vanwege zijn prominente aanwezigheid in mijn geboortehoroscoop en ik vind het fascinerend hoe duidelijk de transits van Pluto ten opzichte van mijn geboorteplaneten zich vertalen in belangrijke levensgebeurtenissen. Over Pluto raak ik niet gauw uitgepraat!

Plaats en tijd:

Gebouw Utrechtse Theosofische Vereniging, Kruisstraat 307.
13:30-ca.16:30 uur.

December 2017: discussiebijeenkomst
Voor zaterdag 2 december is geen spreker uitgenodigd; dan wordt er een discussiebijeenkomst gehouden.

Plaats en tijd: Gebouw Utrechtse Theosofische Vereniging, Kruisstraat 307.
13:30-ca.16:30 uur.

Lezing Gerhard Lukert in Gent
We zijn nogal Angelsaksisch georiënteerd in Nederland, ook als het om de astrologie en astrologisch onderzoek gaat; daarom wijzen wij graag op een bijeenkomst in België op zaterdag 11 november van 20:00-23:00 uur. Plaats: Gasthof 't Haeseveld, Alfons Braeckmanlaan 430, 9040 Sint-Amandsberg (Gent).
Gerhard Lukert, die ooit ook bij ons een interessante lezing heeft gehouden, komt met astrologisch nieuws uit Duitsland en informatie over onderzoek en praktische toepassingen.

Gerhard Lukert talks about the statistical work of Dr. Siegfried Schiemenz (famous people) and of Prof. Harald Hoffmann (partnerships), which was positively replicated by the ‘Gunter Sachs Foundation’. He further gives some insight into a private research project (competition in the field of sport), and he will make a prognosis of mundane developments in the next ten years ahead.

Gerhard Lukert (1954) is president of the ‘Cosmobiological Academy’ (KAA/Ebertin) in Stuttgart. He studied biology and was working in medicine. One of his hobbies is history and after discovering true cycles in the life of states he started with astrology (Round Table 2003 and 2006). Together with Anne C. Schneider he organizes a yearly conference dedicated to mundane astrology (formerly a part of the German Astrological Associaton DAV, since 2016 an independent society).
Zie ook de website van Koen Van de moortel.

Theo Ram over de School van Ram
Ter ere van het 70-jarig jubileum van de Werkgemeenschap van Astrologen hield Theo Ram (zoon van) op 14 oktober een lezing getiteld ‘De school van Ram langs de maatlat’.

Theo Ram begon zijn lezing met een geschiedenis van de astrologie in vogelvlucht. Daarmee plaatste hij het vervolg, over de ideeën en werkwijze van de School van Ram, in een ruimer kader. Vooral dit gedeelte was bijzonder interessant, en het slot was geestig en verrassend.
We schrijven er niet meer over, want het verhaal verschijnt in de eerstvolgende aflevering van Urania. Als het zo ver is, melden we dat in de Nieuwsbrief en op onze website. U kunt natuurlijk ook zelf de website van de WvA in de gaten houden.

Lezing Truus van Leeuwen
In een van de volgende Nieuwsbrieven plaatsen we een terugblik op haar interessante verhaal.

Uit de vakpers
Astrological Journal

ASTROLOGICAL JOURNAL mei/juni 2017

Volatile redheads and Mars: Weer eens een onderzoekje over Mars en roodharigen. In 1988 deden twee onderzoekers/astrologen een statistische studie over roodharigheid en Mars, getiteld Mars and redheads. Inmiddels is dit onderzoek gerepliceerd, en daarover wordt bericht in het nummer van mei/juni 2017.
In 1988, research astrologers Judith A. Hill and Jacalyn Thompson published the results of a statistical study simply titled ‘Mars and Redheads’, the Astrology News Service reminds us. In their “study of 500 redheads, the astrologers found 136 redheads (or 27.2%) had Mars within 30° of the Ascendant, which was significantly higher than the percentage found for the randomised control groups. Among non-redheads, the percentage dropped off significantly to 16.9% and 19.4%. The researchers calculated the odds at a million-to-one against the likelihood [that] this result occurred by chance”.
Wil je meer lezen, ga dan naar de website van de ANS. Via deze link kom je direct bij het artikel. Hier wordt ook de studie van astrologisch onderzoeker Kenneth McRitchie vermeld.

ASTROLOGICAL JOURNAL maart/april 2017

Terry Mac Kinnell, Whole Signs and the Mars Effect: Werpt het klassieke systeem van teken = huis een ander licht op de onderzoeksresultaten van Gauquelin? Deze vraag komt aan de orde in het nummer van maart/april 2017.
Back in the mid-Fifties, Michel Gauquelin suggested that a statistically significant number of sports champions were born just after the planet Mars rises or culminates. However, amid various objections and controversies, many astrologers questioned the anomaly of why (in a Placidus-based system) the 12th house was the principal location of Mars, with the 9th showing a secondary peak – after all, neither house is directly associated with sport or physical accomplishment. In accordance with astrological lore, the 1st house [the body] and 10th house [accomplishment] would be more appropriate.
Terry MacKinnell (who practises Vedic-Western fusion astrology) has put forward a possible corrective to Gauquelin's work on his website. He proposes that if the traditional Whole Signs house system is applied to the Mars Effect, the planet peak in the 1st and l0th houses, in Vedic as well as Western astrology. He describes Whole Signs as “the original house system of the Hellenistic astrologers who invented modern horoscopic astrology used in both the West and India, though the Indians use a different zodiac. [It] is radically different to Ascendant-based house systems such as Placidus”.
MacKinnell writes that though there is no absolute proof that his approach is the right one, there is “strong circumstantial evidence” that Whole Signs helps to make better sense of Gauquelin's Mars Effect according to standard astrological principles. His research is still ongoing.

Chris Brennan, auteur van Hellenistic Astrology (zie over hem het volgende item) zegt het volgende over het huizensysteem teken = huis: “Each time astrology was transmitted from one language to another or one culture to another, it changed a bit. Some techniques were lost, while others were added. Until twenty or thirty years ago astrologers in the West didn’t even know the Whole Sign house system existed as an approach that one could use to house division… ten years ago when I would give a lecture and ask how many people in the room knew what the Whole Sign house system was or how it was calculated almost no one would raise their hand… However, we know now that this was in fact the predominant form of house division that was used in the vast majority of the surviving birth charts for nearly the first one-thousand years of the Western tradition. There is clearly something kind of striking about that, even from a purely historical standpoint…One of the things that you have to remember is that the astrological tradition has never been static, but it has always been growing and changing in different ways, even in ancient times”.

ASTROLOGICAL JOURNAL juli/augustus 2017

Interview met Chris Brennan, auteur van Hellenistic Astrology: the study of fate and fortune:
Chris Brennan schreef gedurende 10 jaar aan zijn ellenistic Astrology. Op grond van het interview en de boekrecensie in de Astrological Journal van juli/aug 2017 lijkt dit een uitermate gedegen boek (bijna 700 bladzijden). Hij trok een tijd op met de mensen achter het ‘Hindsight-project’. Het boek begint met een zeer uitgebreide beschrijving van de geschiedenis en filosofie van de vroege astrologie. Het zou een basis voor onderzoek kunnen geven. Een paar citaten uit het interview:

“…the realisation that the origins and rationale for most of the basic techniques and concepts that astrologers have taken for granted for the past 2,000 years were available in the Hellenistic texts (…)
(…) in the first third of the book I provide an overview of the history of Hellenistic astrology, and I talk about the texts that have survived from that tradition and what we know about hem, in order to contextualise the techniques that I present later in the work (…)
(…) Broadly speaking, what is usually called ‘traditional astrology’ today can probably best be defined as the type of astrology that was practised in the West from approximately the first century BCE through the 17th century CE. Traditional astrology can be subdivided into three broad traditions, which we will call 1) Hellenistic astrology, 2) Medieval astrology, and 3) Renaissance astrology. Most of the techniques of traditional astrology originated in the Hellenistic tradition, and then some of them were passed on through translations of Hellenistic texts to the Medieval tradition. Eventually some of those techniques were passed on through translations of Medieval-era texts to the Renaissance tradition (…)
(…) that Hellenistic astrology is much more oriented towards natal astrology, and it really excels at that, whereas Renaissance astrology seems to be much more oriented towards and stronger in the realm of horary astrology (…)
(…) The revival of traditional astrology went backwards over the past thirty years, starting with Lilly and some of his contemporaries from the 17th century because their texts were written in English, then eventually the Medieval tradition also became popularised, since there are more astrologers who know Latin than ancient Greek. The third stage now is the full revival and popularisation of the Hellenistic tradition, most of the surviving texts from the Hellenistic tradition have now been translated into modern languages (…)
(…) Until recently astrologers didn’t know that something like a Saturn return could be experienced differently based on whether the native was born during the day or at night(…)
(…) Each time astrology was transmitted from one language to another or one culture to another, it changed a bit. Some techniques were lost, while others were added (…)
(…) Until twenty or thirty years ago astrologers in the West didn’t even know the Whole Sign house system existed as an approach that one could use to house division (…)
(…) ten years ago when I would give a lecture and ask how many people in the room knew what the Whole Sign house system was or how it was calculated almost no one would raise their hand(…)
(…) However, we know now that this was in fact the predominant form of house division that was used in the vast majority of the surviving birth charts for nearly the first one-thousand years of the Western tradition. There is clearly something kind of striking about that, even from a purely historical standpoint (…)
(…) One of the things that you have to remember is that the astrological tradition has never been static, but it has always been growing and changing in different ways, even in ancient times. Many of the great periods in the history of astrology in which the practice flourished often coincided with translation movements, where older forms of astrology would be revived and then synthesised with whatever the prevailing astrological paradigms were at time”.
 
Uit de vakpers:
In deze rubriek besteden we aandacht aan artikelen uit ASAScoop gerelateerd aan de ASAS, Astrofocus, gerelateerd aan de AVN, en het Astrological Journal, gerelateerd aan de Engelse Astrological Association. Genoemde bladen zijn in onze bibliotheek aanwezig. Het gaat niet om alle artikelen, maar om die onderwerpen die voor de NVWOA relevant zijn. Relevant betekent dat een artikel te maken heeft met onderzoek, of dat het gaat om een beschouwing van algemene astrologische principes. U vindt hier dus geen complete inhoudsopgaven! Verantwoordelijk voor keuze en beschrijving: Frank Vernooij.